torsdag 31 mars 2011

Glädjande utspel från utvecklingspartiet

Partiprofilen Martin Högstedt (UP) skriver idag på sin blogg att han vill minska antalet politiker i fullmäktige från 59 till 51.
Jag håller med honom om att vi har FÖR många politiker och att det inte innebär något demokratiskt mervärde.

Det som känns lite märkligt är att Utvecklingspartiet gått till val på att MINSKA antalet politiker men så snart vallokalerna stängde glömdes det tydligen bort.
UP var pådrivande att ÖKA antalet ledamöter i beredningarna för att JUST utvecklingspartiet skulle få in sitt folk. Med den proportionalitetsprincip som rådde i förhållande till det tidigare antalet ledamöter, hade UP inte fått in sitt folk nämligen.

Jag tycker idén är bra och vi kan börja redan nu och återgå till 9 ledamöter. Men se det vill inte Martin, för då drabbar ju hans egna förslag honom själv. Det är en konst att svinga en yxa att man blir halshuggen själv. Har aldrig sett något liknande under den tiden jag varit med i politiken.

Jag har länge anklagat UP för att vara populister men det är bara dom själva som kan visa att dom är det. Det kan aldrig jag göra. Att gå till val på frågor och göra tvärtom, gör att politikerföraktet knappast minskar. Jag hoppas verkligen att Martin inser det som den kloke person han är och snart lägger in en motion i frågan. Annars får nog utvecklingspartiet leva med att de inte lever som de lär.

Jag har idag erbjudit mitt stöd för att minska analet ledamöter i beredningarna för att samtidigt hjälpa utvecklingspartiet att förverkliga de vallöften de givit sina väljare. Jag är beredd att på gator och torg och i möteslokaler, tillsammans med Martin agitera och väcka opinion för frågan. Jag kommer att jobba stenhårt för att Martin ska få majoritet för de tankar han har. Tar de inte erbjudandet kommer jag att påminna deras väljare om detta sanslöst många gånger fram till valdagen 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar