torsdag 24 juni 2010

Felaktig artikel drabbar seriös företagare

I dagens Göteborgsposten stod att läsa att jag är aktiv styrelseledamot i ett kraftigt skuldsatt företag, Tuve Städar’n AB, som jag lämnade till Sven-Åke Hallgren sommaren 2008.

Jag har varit i städbranschen sedan 1994 med först Tuve Städarn Handelsbolag. Det företaget är vilande sedan verksamheten ombildades år 2000 till Tuve Städar’n AB. Under de år som jag drivit verksamheten har bolagen inte haft någon betalningsanmärkning, även om vi gjort både bra och dåliga resultat.

Jag har också varit i klädbranschen under några år genom Plagget i Kärna Handelsbolag.
Det bolaget är också vilande. Anledningen till att jag behållit vilande bolag är för att jag ska kunna visa att jag inte varit ute i några ”äventyrligheter”.

I artikeln står att läsa att Tuve Städarn AB har skulder hos kronofogden på nästan 800 000 kr.
Det är fel. Bolaget har genom lågkonjunkturen kämpat med en skuld på ca 100 000 kr.
Bolaget har ca 2,5 miljoner i årsomsättning och 100 000 kr motsvarar ungefär vad bolaget levererar in i skatt och avgifter varje månad. Den omfattningen på problemet har jag känt till länge. Jag och Lasse Persson (KD) har hjälpt till finansiellt förra hösten eftersom vi båda tror på Sven-Åke Hallgren.

Sven-Åke har drivit verksamheten under en mycket tuff tid. Det krävs väldigt lite för att komma efter. Jag har stor respekt för hans sätt att driva verksamheten och ta ansvar för ekonomin. Han har hela tiden kämpat på så att alla i slutändan har fått sitt. Han fick också börja lite i uppförsbacke eftersom jag var tvungen att överdimensionera verksamheten med 2 medarbetare extra när jag blev heltidspolitiker.

Sven-Åke har de senaste månaderna utvecklat verksamheten till att också innefatta slipning av stengolv vilket gör att verksamheten snart kommer att vara på banan efter lågkonjunkturen.
Vi är givetvis förtvivlade över att jag i och med dagens artikel blir en kvarnsten för honom, varför jag inom kort kommer att lämna den styrelseplats som jag har.

När man driver företag så gör man det i med- och motgång. Många småföretagare har haft det svårt under lågkonjunkturen och jag tycker att vi som folkvalda ska ha en stor respekt för de människor som viger sina liv åt att skaffa arbete åt andra också när de befinner sig i svårigheter.

Sven-Åke har varit i kontakt med GP som bett honom om ursäkt och man planerar att göra en artikel om honom.

Jag beklagar att även om jag bara varit ”sleeping partner”, gjort att Sven-Åkes verksamhet p g a att jag är en offentlig person, fått skadlig publicitet. Jag har ingen förståelse för att journalisten som intervjuade mig inte tog kontakt med Sven-Åke som är firmatecknare och huvudägare, trots att jag föreslog det, då jag inte kände till hans påståenden. Detta missgrepp har drabbat en person som har denna verksamhet som sitt levebröd.

Åsbro 2010-06-24


Anders Holmensköld

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar