tisdag 8 juni 2010

Jag ger upp...

Efter flera års tjat och påtryckningar har jag idag gett efter och blivit en sån där bloggare. Jag har bestämt mig för att inte figurera på Kungälvs kommuns hemsida. En blogg tycker jag ska drivas i privat regi. Jag kommer att använda denna blogg till att ge mina personliga och politiska reflektioner på det politiska arbetet i Kungälv, varvat med glimtar från mitt övriga liv.

Under kommande veckor kommer jag på denna sida leverera besked till våra uppdragsgivare av vad de kan förvänta sig av moderaterna de närmaste åren. Jag tänker däremot inte använda sidan för att slänga skit på mina motståndare.

Vårt budskap till väljarna kommer att vara väldigt enkelt de kommande åren.Vi vill fortsätta att styra Kungälvs utveckling efter en värdering som genomsyrar allt vad kommunen gör -oavsett om det gäller samhällsbyggnad, social omsorg eller barnomsorg och skola.
Enligt alla framtidsstudier kommer våra barns och barnbarns generationer vara de som får de riktigt stora utmaningarna. De ska brottas med miljöförstöring, klimathot, demografiska problem när vi blir allt fler som ska försörjas av allt färre.

Vårt eget samhälle är inte hållbart - ens ekonomiskt, än så länge. MEN vi är på väg att ta de första stapplande stegen på resan dit.

Kungälvs kommun har tillsammans med övriga kommuner och landsting i landet fram till 1998 brustit i ansvarstagandet att göra pensionsavsättningar för kommunanställda. Därför har vi en pensionsskuld som måste hanteras så att Dina barn slipper att betala Dina föräldrars pension. Ett samhälle som tar springnota från pensionsåtagandet är så långt ifrån ett hållbart samhälle som man någonsin kan komma!

Syftet med Alliansens politik är att ge nästa generation ett större handlingsutrymme så att de klarar de svåra utmaningar som finns i framtiden. För att klara det kan vi inte fortsätta att förbruka 100% av resurserna, utan istället börja spara 4% för framtiden. När det gäller pensionsskulden så har vi snart samlat ihop bortåt 200 miljoner så att vi kan köpa en försäkringslösning och minska dramatiken avsevärt. Sparandet hamnar inte på hög eller på ett konto utan bidrar till kommunens långsiktiga investeringar så att vi klarar att bygga ut t ex äldreomsorgen.

När vi vet vad vi måste göra så har vi en huvudstrategi = politik

Att genomföra vår politik ställer upp en rad villkor som vi måste uppfylla. Vissa villkor är enkla medan andra är betydligt svårare.
Vårt synsätt utgår från kommunen som helhet och hur vi ständigt kan förbättra oss. Vårt synsätt utgår inte från brister eftersom brister endast skapar brist- och fattigdomsmentalitet. Att tro att ett samhälle alltid kan täcka alla brister är att bedra sig själv. Politikens uppgift är att förhålla sig till bristerna.
Ett samhälle som styrs efter en övergripande idé är värderingsstyrd och det är den enda hållbara styrprincipen för ett samhälle. Motsatsen till värderingsstyre är att låta sig styras efter de som skriker högst. Resultatet av detta blir populism och att de svaga som har mest att tjäna på ett värderingsstyrt samhälle blir de som förlorar mest eftersom de är få och röstsvaga. Historiskt har Kungälv varit ett samhälle där populismen varit ledstjärnan.
Vem minns inte samhället Kungälv som avskaffade flitpengen för sina utvecklingsstörda samtidigt som man efter en folkstorm skämde ut oss alla genom att folkomrösta om musikskolan. Ett sånt samhälle styrs bevisligen av de som skriker högst.

Alliansen har infört ett värderingsbaserat ledarskap för kommunen där vi utgår från helheten och förhåller oss till bristerna utifrån värderingen GENERATIONSANSVAR.
GENERATIONSANSVAR är tillika namnet på Alliansens värderingsbaserade politiska ledarskap. Alliansen är det enda värderingsbaserade alternativet för Kungälv som utgår från helheten.

Är man verksam inom förtroendebranschen så är vi satta att fatta också de svåra besluten. - Vi vill leda en samhällsutveckling och det kan man bara göra om man har en politik som utgår från helheten. Man kan aldrig vara samhällsbärande som politisk kraft genom ett antal sakfrågor.

Jag har idag nämnt lite om vår grundläggande värdering GENERATIONSANSVAR och kommer varje vecka att ge besked om hur vår övergripande värdering manifesterar sig i 25 enskilda frågor. Jag tror dock att de flesta som läst detta förstår vad GENERATIONSANSVAR innebär för t ex utbildning.

Ta Ditt GENERATIONSANSVAR den 19 september - det kommer jag att göra.

Moderaternas besked No 1-5 publiceras fredag 11 juni.


Sommarhälsningar

Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar