fredag 18 juni 2010

Kommunfullmäktige 17 juni - apropå moral..

Av någon outgrundlig anledning kom några debattörer in på moral under debatten. Hr Odhner anklagades för att vara slarvig med budgetskrivning och därför inte helt politiskt hederlig. Hr Odhner poängterade mycket bestämt att han minsann var hederlig.

Senare under kvällen hade jag att besvara en interpellation från min favvososse Kjell Svanström angående publika möten i lokaler som inte är tillgängliga för medborgare med funktionshinder. Jag tar alltid seriöst på Kjells interpellationer och försöker verkligen åtgärda de problem han lyfter fram.
Under denna kväll ville jag verkligen tala om det genom att återkoppla till en interpellation från Kjell tidigare i vår. Den handlade om huruvida vår kommun lever upp till de 7 kriterierna som skolverket satt upp för barn i behov av särskilt stöd.
Inför fullmäktige erkände jag utan omsvep att jag stulit. Jag har stulit tankarna i Kjells interpellation rakt av och haft fräckheten att klistra in dessa i Alliansens budgetdirektiv som den första punkten under avsnittet skola.
Det som bekymrar mig är inte att jag stulit Kjells goda tankar och klistrat in dessa i vårt budgetdirektiv utan att den genombussige och politiskt hedervärde Hr Odhner inte har med Kjells tankar i S,V och MP s budget som ska ge möjlighet i framtiden någon gång, eller vad den nu heter.

Visst är det bra med hedervärda politiker som min kära kollega Hr Odhner - men en rejäl politiskt ohederlig stöld var nog ändå det som vann denna gång..

4 kommentarer:

  1. Öh..vad menar du? Har han inget sådant med på tapeten?? Konstigt! , men det var ju iaf stort prat att satsa på skola, vård och omsorg och däri ligger detta med funktionsvariationer,,men har jag missat ngt?? Anser att rödgröna blocket har väldigt mkt inom just sjuka, funktionshindrade, pensionärer och kollektivtrafiken som ska bli bättre för ungdomar och pensionärer bla och satsningar på skolan och arbeten för ungdomar. Och hur smidigt man skulle lösa detta, jag har ju fler ideèr, lägg mer skatt på godis, alkohol, tobak och fett....etc onödiga saker, och det du skrev i kp, vaddå orealistiskt,, deras satsningar är inte kortsiktiga de är långsiktiga, de är mål i rätt riktning då man satsar på barnen redan i unga år, allt för att minska kriminalitet, och utslagenhet och brott, att öka sysselsättningen, visst det kostar i början men är en seger i slutändan. // Tess

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Anders, dessutom framstod Du som mer balanserad i debatten än en för dagen mycket aggressiv Miguel Odhner (S).

    SvaraRadera
  3. Dessutom vann Du på ett lugnt och sakligt sätt gentemot Miguels aggressiva stil som jag inte tror går hem i längden.

    Arne Lernhag

    SvaraRadera
  4. Det var just det. Ska man ändra något räcker det inte med att snacka - det måste in i en budget också så att det blir genomfört. Vi kommer att kunna finansiera det dessutom!

    SvaraRadera